corrigés annales anglais 2019

Corrigé d’annales de bac – Anglais LV2 S/ES 2019

À lire dans cet article :

Pour vous permettre de vous préparer au mieux à l’épreuve de bac d’anglais LV2 2019, voici le corrigé de l’annale avec de nombreux conseils de méthodologie. N’hésitez pas à consulter le corrigé de l’épreuve de bac d’anglais LV1 2019 ici et le sujet de l’épreuve ici.

Compréhension écrite des annales d’anglais LV2 2019

Le repérage

Avant toute chose, voici les repérages essentiels à faire dans les annales d’anglais LV2 2019 avant de répondre aux différentes questions. N’oublie pas de répondre aux 4 WH- avec systématiquement les numéros de ligne associés à la citation choisie.

DOCUMENT A : Mary Beth Faller, “Students find passion, friendship among hundreds of clubs, activities”, www.asunow.asu.edu, August 23, 2018

What is it ?

  • This is an article published on the website www.asunow.asu.edu on (= le) August 23, 2018, by (“écrit par”) Mary Beth Faller, entitled (= intitulé) “Students find passion, friendship among hundreds of clubs, activities.”
  • on the internet / a website (pense à “online” pour dire en ligne)
  • in a newspaper / a book / a review

What ?

  • “Finding a place to meet friends and be creative is one key to happiness at Arizona State University, and among the more than 1,000 clubs and organizations are several dozen related to playing an instrument or singing” (l. 1-3)
  • “Research has found that students who make connections and are involved in university life are more likely to stay in school and graduate” (l. 13-14)

Who ?

  • “Students” (dans le titre, l. 11, l. 13, l. 16)
  • “Adriana Whitmore” (l. 5)
  • “Kendra Hunter, senior associate dean of students” (l. 14-15)

When ?

  • “the ASU Welcome for incoming freshmen last week” (l. 8-9)
  • “over several days this past week.” (l. 11-12)

Where ?

  • “at Arizona State University” (l. 1-2)

Cet article des annales d’anglais LV2 2019 raconte la pré-rentrée de l’université de l’État d’Arizona, et de l’importance de tous les clubs et les associations pour l’intégration des nouveaux étudiants.

DOCUMENT B : Laura Kasischke, The Raising, 2011

What is it ?

The document is an excerpt/extract from a novel by (= écrit par) Laura Kasischke, published in 2011, entitled The Raising, written in the third person (= écrit à la troisième personne).

What ?

“there was a tradition in Godwin Honors Hall of throwing one big blowout the Friday night after midterms” (l. 1-2)

Who ?

  • “Craig” (l. 3, 10, 14, 17, 20, 25) the main character/protagonist (= le personnage principal/protagoniste)
  • “his fellow students” (l. 6)
  • “Perry” (l. 8, 10, 28, 32), un ami de Craig

Where ?

  • “in Godwin Honors Hall” (l. 2)
  • “Godwin” (l. 7) On comprend que Godwin est le nom de leur université.
  • “the doorway of their room” (l. 8)
  • “the library” (l. 10-11, l. 25-26, l. 26, l. 34, l. 36)
  • “the cafeteria” (l. 12)
  • “Fredonia” (l. 19) Souvenirs de l’ancien lycée de Craig (“high school” en note de bas de page des annales d’anglais LV2 2019)
  • “Godwin Honors College” (l. 24)

When ?

  • “the Friday night after midterms” (l. 2)
  • “the weekend before midterms” (l. 7)
  • “in the middle of midterm week” (l. 29)

Craig raconte dans ces annales d’anglais LV2 2019 la semaine des examens dans son université de Godwin, et les révisions acharnées de ses camarades.

DOCUMENT C : Brian Snyder / Reuters, Oprah Winfrey, a famous American TV host, is giving a speech at Harvard University. May 2013, www.nytimes.com

What is it ?

The document is a black-and-white photograph (= une photographie en noir et blanc), entitled “Oprah Winfrey, a famous American TV host, is giving a speech at Harvard University”, taken (= prise) in May 2013 by Brian Snyder, and published on the website of The New York Times.

Who ?

  • Paratexte : “Oprah Winfrey, a famous American TV host”
  • Elle s’adresse aux membres de l’ “Alumni Association” de Harvard, comme on peut le lire sur son pupitre. Les Alumni sont les anciens élèves d’une école ou d’une université.

When ?

Paratexte : en mai 2013

Where ?

Paratexte : “at Harvard University”. L’université d’Harvard est une des plus prestigieuses du pays et du monde.

What ?

Paratexte : “a speech”

La photographie des annales d’anglais LV2 2019 nous montre Oprah Winfrey en plein discours devant l’association des alumni de Harvard en mai 2013.

Les questions des annales d’anglais LV2 2019

Document A des annales d’anglais LV2 2019

A. 1) Copy the letters on your paper (a, b, c…) and give the corresponding information from the text.

Tes repérages préliminaires minutieux des annales d’anglais LV2 2019 s’avèrent très précieux pour répondre à ces questions.

a) “Arizona State University” (l.1)

b) “Playing an instrument” (l.3)

c) “Singing” (l.3)

d) “(more than) 1,000 clubs” (l.2)

e) “five” (l.3)

2) What does this information show about the university?

This information shows that the university (on reformule la question) is a lively place / offers many activities.

B. TRUE or FALSE. Justify each answer with a quote. (très important sinon tu n’as pas les points !)

  • Tes repérages s’avèrent très précieux pour répondre à cette question aussi.
  • N’oublie pas d’indiquer la citation entre guillemets et avec le numéro de ligne à chaque fois.
  1. Music clubs are very popular in this university.

True: “Hundreds of students attended the a cappella auditions” (l. 11), “Among the more than 1,000 clubs and organizations” (l. 2), “several dozen related to playing an instrument or singing.” (l. 2-3)

  1. First-year students can only practise one activity at a time.

False: “can be involved in several different activities” (l. 18-19)

C. Answer the following questions about Adriana.

Le cas d’Adriana est rapporté dans les paragraphes 2 et 3 de l’article des annales d’anglais LV2 2019 (l. 5-10), relis-le attentivement.

  1. What is her pastime? Singing
  2. When did she start this pastime? When she was 9 years old.
  3. What club did she decide to join at the university? Pitchorks, an a cappella group.
  4. Why did she choose to join this particular club? Concert of the Pitchforks / she loved them.

D. Joining a club is good for students: in the text, find one personal benefit and one academic benefit.

Lis bien la consigne des annales d’anglais LV2 2019 : il faut que tu trouves 2 arguments présents dans le texte (“in the text”), l’un personnel, et l’autre académique.

  • One personal benefit for students of joining a club is (on reformule la question) to “meet friends” (l. 1) / to “be creative” (l. 1) / a “key to happiness” (l. 1) / can give a “sense of belonging” (l. 16) / a “sense of pride” (l. 17).
  • One academic benefit for students of joining a club is (on reformule la question) that they are “more likely to stay in school and graduate” (l. 14).

E. In your own words, say what initiatives Kendra Hunter encourages students to take. (2 elements)

Lis bien la consigne !

  • “In your own words” te demande d’utiliser ton propre vocabulaire, et non de citer le texte.
  • Il faut que tu mentionnes 2 initiatives de Kendra.

Kendra Hunter encourages students to participate in different clubs or to create new ones.

F.

1) Considering the source of the document, explain the writer’s goal.

La source de ce document des annales d’anglais LV2 2019 est le site de l’université d’Arizona. On peut donc en conclure que l’autrice veut promouvoir la vie associative de l’université.

Since/Because (= étant donné que) the document is published on the ASU website, the goal of the writer is probably to promote the university / advertise the clubs (to advertise something = faire de la publicité pour quelque chose)

2) How does the writer reach her goal? (2 elements)

Il faut montrer comment l’autrice justifie sa promotion de la vie associative à ASU dans ces annales d’anglais LV2 2019.

Tu peux par exemple citer

  • Les témoignages (= testimonies) : Adriana, Kendra Hunter
  • Les chiffres (= numbers) : “1,000 clubs” (l. 2), “several dozen” (l. 2), “five” (l. 3), “hundreds of students” (l. 11)
  • La recherche / les études citées : “research studies” (l. 13)

Document B

G. Find the following information about the scene.

Tes repérages dans les annales d’anglais LV2 2019 s’avèrent très précieux pour répondre à cette question aussi.

  1. Name the two main characters : Craig and Perry
  1. Where are they? Choose the correct answer.

Procède par élimination.

c- In a summer camp : Les élèves révisent pour des examens, ils ne sont donc pas en vacances d’été.

a- In a high school : Craig mentionne ces années de lycée à Fredonia (l. 20) pendant lesquelles les gens travaillaient moins.
b- In a university : Godwin est donc une université, comme l’indiquent l’évocation du passé du personnage au lycée (temps révolu), et les matières qu’ils étudients comme les Sciences Politiques (l. 3).

  1. How do they know each other? Justify with a quote.

On comprend qu’ils se sont rencontrés à l’université et partagent une chambre (“their room” l. 8)

H. Answer the following questions.

Tes repérages dans les annales d’anglais LV2 2019 s’avèrent très précieux pour répondre à cette question aussi.

  1. What period of the year is it? Midterms
  2. What is the atmosphere like? Justify your answer with 2 quotes from the text.

The atmosphere is quiet, strange, silent, as said line 7 “Godwin had become a ghost hall”. The narrator writes that “Even the cafeteria was silent” (l. 12)

Il est toujours mieux de reformuler la question et d’inclure tes citations dans une phrase.

I. Choose the right answer.

  1. Copy the letters on your paper (a, b, c…) and give the corresponding information from the text.

a) “His father had had to call on his old buddy Dean Flaming” (l. 17) / Through his father’s friend
b) “the morning before the test” (l. 5) / last minute / “go over the outline at the back of the book” (l. 4-5)

c) “check out an armload of CDs” (l. 26-27) / download CDs

d) “study group” (l. 31) / “worked so hard” (l. 24) / study while they eat (l. 13-14)

e) “Study group” (l. 31) / “to study” (l. 36)

  1. What is Craig’s perception of the other students at Godwin? Justify with a quote.

Tu peux t’appuyer sur les citations suivantes extraites des annales d’anglais LV2 2019 pour conclure que Craig les trouvent bizarres et un peu robotiques.

  • “These were not his people.” (l. 18)
  • “They were an entirely different species.” (l. 18)

a species is (une forme plurielle qui s’accorde au singulier) = une espèce

  • “That these Godwin Honors College kids worked so hard both frightened and puzzled Craig” (l. 24-25)
  • “People sat separately, absentmindedly lifting forkfuls of eggs or baked beans to their mouths while staring intently into the textbooks” (l. 12-14)
  • “One kid accidentally speared the page of his book instead of the meatloaf on his plate, and then even brought the fork halfway to his mouth before realizing there was nothing on it.” (l. 14-16)

Craig thinks the other students at Godwin are strange and scary: they act like zombies, as said line 18: “They were an entirely different species.”

J. Focus on the dialogue lines 28 to 37.

  1. How successful is communication between the characters? Explain why.

Communication between the characters Craig and Perry is unsuccessful because (“Explain”) they don’t understand each other. Craig wants to know when the group is going to meet, but Perry doesn’t understand the question since (= puisque) the group has been meeting. If Craig had wanted to study, he should have gone to the library.

  1. Explain what this reveals about the relationship between Craig and the other students.

This reveals that the other students study together and have the same goales, whereas Craig is on the outside of the group / is an outsider.

K. Focus on lines 18 to 23.

Give 2 particularities of the students in Fredonia, according to Craig. Justify each particularity with a quote.

Tu peux choisir 2 particularités citées dans les annales d’anglais LV2 2019 parmi :

  • Brilliant students: “professional students” (l. 19), “Advanced Placement courses” (l. 21), “A-pluses” (l. 21) (A+ = 20/20)
  • Creative, artistic: “presidents” (l. 22), “violins” (l. 23), “orchestra room” (l. 23)
  • Natural ease: “casual superiority” (l. 19-20), “waltzed” (l. 21), “fluttering” (l. 21), “sauntered” (l. 22) (to saunter = marcher d’un pas nonchalant)

Document C

L. Using elements from the picture, explain the scene and Oprah Winfrey’s posture.

On te demande dans cette question des annales d’anglais LV2 2019 d’expliquer deux choses : la scène et la posture d’Oprah Winfrey.

Vocabulaire pour décrire une image

  • in the foreground = au premier plan
  • in the background = à l’arrière-plan
  • on the left side = sur la gauche
  • on the right side = sur la droite
  • in the center = au centre

Réponse à la question des annales d’anglais LV2 2019

  • The scene: Opra Winfrey is delivering a speech at a meeting of the Harvard Alumni Association. We can see her in the centre of the picture, speaking into a microphone. “Harvard Alumni Association” is written in the background, where we can also see the audience.
  • The posture: We can see her arms raised and wide open, which shows her enthusiasm. She is smiling, like the audience in the background.

M. Explain what this photograph may suggest about Harvard.

The photograph suggests that Harvard is a welcoming place, a dynamic university where everybody can succeed. The fact that it is the meeting of the Alumni association proves its sense of community.

Documents A,B et C

N. What is the common point between the three documents?

The 3 documents are about university life.

O. Compare and contrast the visions of Adriana, Craig and Oprah Winfrey on this common point.

“Compare and contrast” veut dire qu’il faut que tu trouves des points communs et des différences entre les visions des différentes personnes.

  • Adriana and Oprah Winfrey both (point commun) have positive vision of university,
  • for different reasons: Adriana sees university as a place where she can live her passion as a key to happiness, while (= alors que) Oprah Winfrey sees university and its community as the key to success.
  • On the contrary, Craig has a negative experience of university, where he is an outsider and feels excluded.

Expression écrite des annales d’anglais LV2 2019

You are the president of the students’ union at Gardner-Webb University and the school year has just started. Write a speech for Freshman Week to convince new students to join a club.

  • Ne pas oublier les spécificités d’un discours : Un étudiant s’adresse aux nouveaux arrivants.
  • Ne pas hésiter à utiliser les documents du corpus pour vous inspirer :
  • Le Document A donne de nombreux arguments en faveur des clubs et associations universitaires, ce qui est exactement ce que veut prouver le president du BDE (= students’ union).

Le discours devrait être composé comme ceci :

  • remercier le public qui t’écoute (pour bien montrer que vous avez noté la spécificité de l’exercice)
  • leur souhaiter la bienvenue à l’université Gardner-Webb puisque ce sont de nouveaux étudiants.
  • présenter les différentes associations et clubs qui existent au sein de l’université
  • citer plusieurs arguments qui soulignent qu’ils sont très importants dans l’équilibre de vie des étudiants et pour leur permettre d’avoir une vie sociale épanouissante.
  • rappeler ton rôle en tant que président du BDE d’être à leur disposition s’ils ont des questions et leur indiquer comment trouver des informations sur les clubs et sur la façon de s’y inscrire.

Il faut faire un plan du discours au brouillon. L’épreuve est courte, donc rien de trop long, mais tu dois ménager un paragraphe par idée.

Write an application letter for the university of your dreams.

Ne pas oublier le support : Il s’agit d’une lettre de motivation, donc

  • Le style doit être formel : formules de politesse

Au début :

  • “To whom it may concern” / “Dear Sir” / “Dear Madam”

À la fin :

  • “I am looking forward to hearing from you and hope you will consider my application favourably,
  • Best regards,
  • Signature”

Dans ta copie :

  • Tu dois présenter des arguments qui te poussent à candidater à cette université en particulier.
  • Puis présenter des aspects de ta personnalité, de ton parcours, de tes ambitions qui justifient qu’ils devraient envisager de t’accepter.
  • Discuss the following statement: “True education does not only consist in acquiring knowledge, but also in building one’s personality.”

Il faut faire un plan au brouillon. L’épreuve est courte donc 2 parties suffiront.

Ne pas hésiter à s’inspirer des documents du corpus.

Première partie : Parler de la façon dont l’éducation permet de développer des capacités autres qu’académiques, comme le montrent les document A, avec les activités musicales des étudiants de ASU, et le document C, avec la communauté que représente les alumni de Harvard.

Deuxième partie : Nuancer (c’est ce que “Discuss” invite à faire en général) le propos

mais aussi sur un plan plus psychologique, le cas de Craig dans le document B dont la difference de caractère d’avec les autres étudiants lui apprend à être plus indépendant.

N’hésite pas à consulter d’autres corrigés des annales d’anglais ou encore des articles de méthodologie pour l’écrit et pour l’oral.

Tu veux plus d’informations et de conseils pour réussir tes examens et trouver ton orientation ? Rejoins-nous sur Instagram et TikTok !

À la une